It's all about blogging .nl

Managementtool huishouden

Om alle werkprojecten te managen gebruik je op je werk een managementtool. Hiermee kan je alle projecten indelen, categorieen eronder hangen met taken, mensen eraan koppelen die er verantwoordelijk voor zijn, aangeven wanneer het af moet zijn etc.. Heel handig. Ik, als manager, ben dol op dat soort dingen. Ik vind het heerlijk om alles in lijstjes te zetten en een overzicht te krijgen van al het werk dat er nog ligt.

Zoals ik vorige keer al schreef, het huishouden is ook echt iets dat gemanaged moet worden. Niet alleen het huishouden zelf, ook alle klusjes die in en rondom huis gedaan moeten worden. Waarom zouden we thuis ook niet een managementtool gaan gebruiken? Op kantoor werkt het goed, dus thuis vast ook. Met dat idee heeft Rick van de week een managementtooltje, activecollab, ook bij ons thuis geinstalleerd, zodat wij alles kunnen bijhouden en kunnen gaan managen.

In huis hebben wij nog flink wat dingen die gedaan moeten worden. Met twee kinderen kom je minder snel aan al deze dingen toe. We doen de grote dingen dan wel, zoals een nieuwe vloer leggen, maar de mooie afwerkingen (de plintjes plakken) blijven liggen. Gisteren heb ik al deze dingen eens toegevoegd aan het programma. 41 taken in totaal. Flink wat werk. Aan alle taken heb ik iemand gehangen die er verantwoordelijk voor is, Rick of ik, en bij sommige aangeven dat het een hogere prioriteit heeft en voor een bepaalde datum af moet zijn.

Ik wist wel dat het zo’n flinke lijst was, maar blijkbaar was dit voor Rick minder duidelijk. Zijn enige reactie hierop was: “Wooooooow, 41 taken? (…)”. Goed dat we het onder elkaar hebben staan nu, beiden weten waar we aan toe zijn en wat er gedaan moet worden. Dus… wij gaan aankomende maanden een flinke lijst afwerken. Kanttekeningen bij dit project zijn: “We beginnen nergens anders aan, voordat al deze taken afgerond zijn” en “Minimaal één taak per week afronden”. Aan de slag dus maar.

Hoe manage je dit bij jou thuis?

Wil je reageren? Dat mag!
Zoek een stukje tape uit en plak het er maar bij.

Plak jouw reactie erbij

Floor 8 september 2012 09:07 uur

Wat een goed idee! Hier wordt niet zoveel gemanaged. We zijn in principe drie huishoudens in een huis dus ieder doet z’n ding. Taken zijn dan ook niet altijd eerlijk verdeeld maar iedereen doet wat hij kan. Het gebeurt ook altijd wel hoor, maar misschien niet op het moment dat ik het wil. Dat is soms even slikken, maar meestal haal ik m’n schouders maar op.

Beantwoorden
Petra 8 september 2012 09:26 uur

Knap als je dat kunt volhouden. Als de prioriteit qua gevoel niet van binnenuit komt bij beiden, strandden al deze mooie voornemens zodra de eerste afleiding zich aandient. Is mijn ervaring hier thuis. Want ja, ik en ook gek op lijstjes. Toch werkt het niet, omdat er altijd wel dingen zijn die belangrijker zijn. Evengoed… wens ik jullie veel succes! Blog je er ook weer over?

Beantwoorden
Maris 8 september 2012 19:46 uur

Hihi, waarschijnlijk wordt het eerstvolgende blogje hierover dat we weer aan iets nieuws zijn begonnen (ons kennende). Nee.. we moeten nu echt dit gaan afmaken. Zal er nog eens over bloggen :)

jennn 8 september 2012 09:56 uur

Dat klinkt goed zeg, zo’n tool! Misschien ook wel iets voor ons, jammer dat hij betaald moet worden. Maar het maken van een lijst is in ieder geval een erg goed idee, misschien ook wel te doen in een simpel bestand.

Beantwoorden
Ann 8 september 2012 10:05 uur

Best erg, wij zijn precies zo hoor. Grote dingen dat doen wij zo maar de puntjes op de i blijven toch heel erg lang liggen! Van de ene verbouwing project gaan we naar de volgende. Wij hebben ook een afspraak eerst dit afmaken dan pas gaan we weer beginnen met het volgende verbouwing project. Mja stiekem kriebelt bij mij al alweer te beginnen aan een nieuwe project ik heb het niet zo met de puntjes op i zijn allemaal van die rot klussen….

Beantwoorden
Maris 8 september 2012 19:47 uur

Puntjes op de i zetten maken het wel altijd heel mooi en af, maar zijn inderdaad het minst leuke om te doen. Voornamelijk omdat ze toch nog zoveel tijd in beslag nemen, terwijl het zo weinig werk lijkt.

Laura 8 september 2012 12:37 uur

Heel eerlijk? Van mijn huishoud-skills moeten we het niet hebben, ik ben zooo slecht in huis. Vriendlief daarentegen is het tegenovergestelde en daarom liggen hier bijna nooit klussen.

Beantwoorden
Rick 8 september 2012 12:56 uur

Ik heb al één van de dingen gedaan! Ik ben helemaal trots. Zo maar eens kijken hoeveel van die kleine dingen we nog hebben die ik even snel kan doen.

Beantwoorden
Saskia 8 september 2012 14:48 uur

Lastig altijd die puntjes op de i. We zouden een hoop gaan doen in de vakantie maar deze is dit weekend alweer om en toch nog weinig gedaan. Gelukkig wel iets ;)

Beantwoorden
willeke 8 september 2012 15:47 uur

Staan er ook nog dingen op voor Oma???? Dan hoor ik die graag. Ik kom ze met plezier doen en afvinken hoor!! Succes met de klus(jes)sen. Ik ben benieuwd naar al die 41 dingen. Ik heb er hier ook nog een paar, haha. Planken ophangen???????? Nee hoor grapje!!!

Beantwoorden
Maris 8 september 2012 19:45 uur

O ja, die planken, die moeten we hier ook nog ophangen. Hihi, maar we komen zeker ook eens klusjes bij jou doen hoor. Ennuh… je mag altijd komen helpen hier hoor! Daar zeggen we geen nee tegen ;)

Miranda 8 september 2012 17:51 uur

Heel herkenbaar, hier zijn er ook nog 1001 dingen te doen, gelukkig komt er vordering in het opruimen en indelen van de zolder, een project dat we binnenkort hopelijk kunnen afronden.

En die Tool? Bevalt ie een beetje? heb je de 30-dagen versie of de definitieve versie?

Beantwoorden
Maris 8 september 2012 19:44 uur

Ja het is super fijn! Wij hebben de definitieve versie, maar niet speciaal hiervoor aangeschaft hoor :)

ioon 15 september 2012 09:05 uur

Ik maak zelf ook gebruik van taken en taakverdelingen in huis. Nog niet zo gestructureerd maar ik heb dat wel nodig. Ik ben iemand die van aanpakken houdt, maar dan moet ik wel het overzicht hebben anders weet ik niet waar ik moet beginnen. Dus dagen indelen en zelfs mijn hobby’s inplannen anders schiet het er allemaal bij in. :)

Beantwoorden
Nicole 16 september 2012 10:12 uur

Wij managen dat niet echt haha..
We hadden wel ooit een lijstje gemaakt met wat we nog wilden (voornamelijk grote dingen eigenlijk) en wat de deadline was, maar is ook alweer veranderd omdat ons trouwen er tussendoor komt!
En aangezien dat mucho dinero kost….. Blijft de rest liggen eigenlijk!

Beantwoorden