It's all about blogging .nl

Gesprek Stadsreiniging

Van de week had Stadsreiniging Almere mij benaderd via mijn blog. Ze wilden een afspraak maken om het probleem van het container legen te bespreken om te kijken wat hun ‘blinde vlekken’ zijn.Uiteraard wilde ik dit wel graag komen vertellen, dus hadden we een afspraak gemaakt voor vrijdagochtend, wat vandaag was.

Ik had de avond ervoor op twee a4-tjes kort opgeschreven wat nou precies het probleem is, wat de klachten zijn en wat ons advies is. Ze waren enthousiast over ons initiatief, maar hadden niet het idee dat het kwam door het minder vaak legen van de bak, maar door het nog steeds slecht scheiden van het afval. Met statistieken en grafieken lieten ze me zien dat het wel degelijk zou moeten passen als je de kunststof en rest van elkaar scheidt, maar dat mensen nog steeds alles aan de ‘restkant’ gooien, zeker nog wel 50% van het afval dat niet aan de restkant hoort. Stadsreiniging Almere kon mij verzekeren dat als we dat goed zouden scheiden dat het restafvaloverschot weg zou zijn.

Ook voor de stank en de maden hadden ze een simpele oplossing, alles in dichte zakjes verpakken, zodat vliegen en maden hier niet bij kunnen komen. Dit probleem had niet te maken met het tweewekelijks legen van de bak, want dat scheen met het wekelijks legen van de bak ook al te zijn.

Conclusie: Als ze het nieuwe schema aan zouden nemen, waarbij de duocontainer weer wekelijks geleegd zou worden, zouden de inwoners van Almere niet meer de moeite nemen om te gaan scheiden. Op deze manier worden we gedwongen wel te moeten scheiden, aangezien we het anders niet redden met ruimte. “En door het goed scheiden van het afval wordt nu al een hele grote winst behaald” aldus Stadsreiniging Almere. Wel wilden ze als oplossing voor het probleem ons laten zien hoe je beter kan scheiden en nog meer aan de mensen laten zien hoeveel winst het oplevert.

Maar wat gebeurt er dan met dit geld? Krijgen wij door het goed scheiden dan geld terug aan het einde van het jaar? Mogen we minder belasting gaan betalen als we nog beter ons best doen? Hier konden ze me geen antwoord op geven, dit is iets dat door de politiek besloten wordt.

Op papier lieten ze het me zien, dat het moet kunnen werken. Ik zag de procenten en de grafieken, ik snap hun theorie. Ik snap dat het veel geld oplevert en dat dit hun streven is. Maar in de praktijk lijkt het toch niet helemaal te werken. Ik scheid alles netjes, glas, papier, plastic, rest, bio. Ik haal zelfs mijn sigarettenpakjes uit elkaar en verdeel dit over drie bakken. Maar toch red ik het niet, zit ik met een overvolle bak en heb ik last van maden en vliegen, terwijl ik alles in zakken heb. Waar gaat het dan fout?

Aankomende week wil ik de petitie gaan aanbieden bij de burgemeester, al betwijfel ik of de gemeente verder wil kijken dan de procenten en de grafieken.

Foto: Studio Kastermans

Wil je reageren? Dat mag!
Zoek een stukje tape uit en plak het er maar bij.

Plak jouw reactie erbij

Danielle 6 augustus 2011 17:13 uur

Ik heb je verslag gelezen. Ook wij en een aantal vriendinnen van me, doen onze bio afval in plasticzakjes en dicht geknoopt. En ook wij hadden allemaal binnen een week maden. Wij zelf hadden gewoon een bewegende zak door de maden. Jakkes.
Daarbij komt nog dat ik echt voorstander ben van afval scheiden, maar dat ik dan toch weer pasticzakjes bij de bio afval moet gebruiken lijkt ons zo dubbel. En het gevoel klopt dan niet. Zelfs mijn dochter van 3 die ik het scheiden bij probeert te brengen begon hier over.

lisette 6 augustus 2011 18:15 uur

ben het helemaal eens met deze comment,ook wij doen alles in zakjes en bij het wekelijks legen had ik nooit last van maden,maar nu in een keer wel,nee hoor de afval ligt er gewon te lang in weg te rotten!
En idd waarom moeten wij zo goed ons best doen met het plastic scheiden van overig afval terwijl je wel verplicht wordt om al je gft afval in plastic zakjes te doen,krommer kan niet!!
Nee hoor ze hebben een leuke poging gedaan met hun statistieken ed,maar in de praktijk komt het er gewoon op neer dat het niet zo werkt!

lisette 6 augustus 2011 18:15 uur

ben het helemaal eens met deze comment,ook wij doen alles in zakjes en bij het wekelijks legen had ik nooit last van maden,maar nu in een keer wel,nee hoor de afval ligt er gewon te lang in weg te rotten!
En idd waarom moeten wij zo goed ons best doen met het plastic scheiden van overig afval terwijl je wel verplicht wordt om al je gft afval in plastic zakjes te doen,krommer kan niet!!
Nee hoor ze hebben een leuke poging gedaan met hun statistieken ed,maar in de praktijk komt het er gewoon op neer dat het niet zo werkt!

Adrie 7 augustus 2011 11:55 uur

Mariska,Heel veel dank voor je uitvoerige gespreksverslag. De ambenaren zullen natuurlijk proberen hun gelijk te halen. Maar wat er ook op de tekentafel bedacht is en blijkbaar later via een test periode onderzocht is het problemen voor gezinnen blijft simpel; er is de weinig ruimte in de restafval. Ook wij doen ons best om afval te scheiden maar het lukt gewoon niet om de afval volledig kwijt te raken in de daarvoor bestemde afvalbakken. Maar goed we gaan tussendoor gewoon naar de ondergrondse afvalplaatsen om het daar te dumpen. M.b.t. de stank scheelt het zeker als je de GFT (zoveel als mogelijk) in gesloten plasticzakjes doet maar we zijn altijd weer blij als de bakkenwasser langs is geweest.Als je erover nadenkt is het natuurlijk belachelijk; drie van die lelijke bakken in je voortuin en nog ruimte te kort.Mogelijke oplossing: ook een schot plaatsen in de plastic bak en dan de ene helft voor plastic en de andere helft voor restafval.Mariska, heel veel succes met je ‘strijd’ tegen vooringenomen ambtenaren die toch altijd zullen proberen hun gelijk te halen. Het valt ook niet mee om gewoon te zeggen, het resultaat is niet wat we er van hebben gedacht.

Manon 11 september 2011 01:43 uur

Hallo,
Ben blij dat er meerdere mensen zijn die het zat zijn. Afval zo goed mogelijk scheiden ben ik zeker een voorstander van, en al zou dat afval scheiden er toe leiden dat het wel past in de kliko dan nog helpt dat niet tegen de maden en de vliegen, want de etensresten liggen dan nog steeds 2 weken te rotten en plasic zakjes houden de vliegen niet tegen. en trouwens die horen in de plastic bak!

Elise 5 augustus 2011 22:32 uur

ze begrijpen het dus gewoon echt niet. leuk al die cijfers maar dat helpt almere niet verder? en inderdaad krijg je er geld voor terug? en ik kan nieteens mijn afval scheiden omdat het niet past!
op deze manier word ik juist gedwongen mijn afval niet te scheiden!

Beantwoorden
Emiel 5 augustus 2011 22:39 uur

Hey hey, toch even nog hier een stukje antwoord ipv G+ mocht iemand van de gemeente meelezen.Goed punt waar het “gewonnen” geld naar toe gaat, om eerlijk te zijn betaal je in verhouding een breuk aan “poep-belasting” (op een nette manier geschreven hoe het hier in dit huishouden heet). Vooral gezien de prijs voor 2 of 4 personen hetzelfde is ….Ik ben erg tegen dit scheiden geweest (en nog steeds) om redenen die te lang zijn hier voor te rekenen (extra rondes rijden, andere afstanden voor verschillende verwerkings materialen en plastic levert hoe dan ook niets op, geld technisch niet, en biologisch is het ook de moeite niet.Toch merk ik dat ik vrij netjes alles apart hou, wij hebben een nieuwe prullenbak (~160 euro bij de wehkamp) waar 4 vakken in zitten, op deze manier is het makkelijk om alles apart weg te gooien, en als het geen extra moeite kost doe ik het graag. Ik ben niet zo erg dat ik (zoals jij) pakjes sigaretten uit elkaar haal, maar ik moet zeggen dat ik het zodanig doe dat ik trots en tevree ben op mezelf.Ik knoop netjes alle zakken dicht die in de vuilnisbak gaan, en (zoals eerder aangegeven) voeg ik zout toe tegen de maden.Misschien dat hun idee op papier werkt, maar mits wij er iets van terug zien werkt het voor de “burger” in iedergeval niet, ik eindig met een stinkende bak voor de deur (in iedergeval in de zomer) 160 euro aan prullenbak in huis om te kunnen sorteren, en extra kosten aan plastic en bio vuilniszakjes om binnen te gebruiken. in mijn ogen “Bv Almere 1 – Emiel 0″Ik kijk het voor nu nog even aan, maar mits het niet gaat veranderen gaat er bij mij 1:1 chloor onderin de bak, ik kan me niet voorstellen dat dat handig is, het scheiden van vuil word dan teniet gedaan door ranzige chemicalien om de boel “schoon” te houden.

Beantwoorden
Bart Kreyns 6 augustus 2011 13:21 uur

voor mij mogen de papierbakken en plasticbakken 1 x in de 3 weken worden geleegd

Beantwoorden
Rick 6 augustus 2011 13:23 uur

Wie gaat betalen voor die zakjes? Los van het feit dat we dus enorm veel geld betalen voor de afval te laten ophalen, moeten we ook nog eens investeren in middelen om deze goed af te voeren zonder stankoverlast? Belachelijk, bijna elke gemeente heeft grote afvalbakken, maar in Almere willen ze de burgers opvoeden voor scheiden van afval… welke subsidie en bonus ziet hier voor de gemeente aan vast??? Wij burgers zullen er toch niets voor terug krijgen, alleen maar ellende, stank en overvolle bakken.
Ik heb in het begin gereageerd op de brief en ik kreeg te horen dat als je te weinig ruimte hebt, je wel een 2de bak kan nemen, maar die is pas gratis vanaf een 6 persoons-gezin…Nee Almere, ik maak nu lekker gebruik van de afvalcontainers van de flats in de buurt, niet dat ik de enige ben, want deze is ook overvol aan het einde van de periode….

Beantwoorden
Angelo 6 augustus 2011 13:24 uur

Kunnen we het niet gaan afdwingen?
Is er geen jurist onder de petitietekenaars, of kunnen we geld gaan inzamelen om een juridische procedure te starten?
Of dit onder de aandacht brengen van raadsleden, die er wellicht wel iets mee gaan doen.Ze hebben dus gewoon maling aan de burger, en drukken hun ideeen gewoon door.

Beantwoorden
Alex 6 augustus 2011 13:37 uur

Laat het ook even meteen gaan over die plastic container, deze riekt naar mate de temperaturen hoger worden ook naar mortuarium, slachthuis en kadaver parfum. De etenswaren in plastic? nee, het moet allemaal los in de container bij mijn weten, het druist in tegen elkaar…

Beantwoorden
Domé 6 augustus 2011 13:49 uur

Ook wij scheiden al jaren.
Als gezin met 3 kinder in de tiener jaren gaat er gewoonweg “veel door heen”, dus veel afval.
Sterker nog, wij hebben hier in haven de pilot gedraaid met de grote oranje plastic containers.
Er stonden er 3 op een afstand van nog geen 300 meter.
We hebben daar natuurlijk vollop gebruik van gemaakt want dat scheelde weer ruimte in de duo bak.
Ook glas wordt netjes gescheiden in de 2 containers aan het eind van de weg evenals het papier wat 2 wekelijks opgehaald wordt.
Oftewel, wij scheide alles al voor de persoonlijke containers er waren, en toen al redde we het net wel/niet met de wekelijkse leging van de duo bak.
Buiten het feit dat we geen 6 gezins leden hebben voor de extra bak, willen we ook niet 4 containers naast elkaar hebben staan.
Op zich is het scheiden van het afval een kleine moeite, maar het zet wel tot denken aan, dat de gemeente spreekt over “grote winst”, maar de burger die het werk er voor doet dat niet op de afvalstoffen heffing terug ziet.
Ik kan me dan ook goed voorstellen dat er vele zullen zijn die er de moeite dus dan ook niet voor willen doen.
En dus geen afval scheiden en daarmee het mogelijke effect voor de gemeente verkleint wordt.
En is het cirkeltje weer rond.

Beantwoorden
Robin 6 augustus 2011 13:50 uur

Wat vreemd dat ik hier niemand hoor over het werkelijke probleem: RUIMTEGEBREK! Tuurlijk is scheiden goed, maar die bakken zijn veel te klein. Zeker als je een groot gezin hebt. Sorry maar het zijn een stel debielen daar.

Beantwoorden
John 6 augustus 2011 13:52 uur

Het moet mogelijk zijn om de bakken 1x per twee weken te legen. Natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn door b.v een gezin met peopluiers of een groot aantal personen. De vraag is alleen, ga je dan voor een zeer beperkte groep de bakken 1x per weeg legen?. Dit is zeer on-economische en mag daarom niet overwogen worden. Wat me opvalt is dat veel mensen beginnen te roepen dat men minder willlen betalen omdat het maar 1x per twee weken wordt geleegd. Je kan dan ook stellen, dat door minder vaak te legen, volgend jaar geen verhogingen plaats vinden. En trouwens, je moet wel héél veel GFT hebben om de bak vol te krijgen, en gebruik vooral plastic zakken. Nog nooit een probleem met maaien of ander ongedierte gehad. Ik kan dan ook de petitie niet steunen.

Beantwoorden
Sandra 6 augustus 2011 15:27 uur

Leuk bedoelde mening van John maar kijk eens verder. Ook het tuinafval moet in de gft container. 1x onze, door de gemeente geplaatste, heg scheren en het gft gedeelte is vol. Daar moet de rest dan nog bij. Bovendien vind ik de stank niet te harden nu dat de temperaturen hoger worden. Als je door de straat loopt is het net een vuilnisbelt. Is scheid al het afval, en ook al jaren, maar kom er met de rest/gft container ook niet. Ruimte voor een extra container in de voortuin hebben wij niet en dan nog, we zijn een huishouden, geen recyclingperron.
De opmerking over het slachthuis/kadaver/mortuariumparfum vind ik briljant. Zeer waar en erg onhygienisch.
Ik wil graag helpen aan de bezuinigingen en aan een beter milieu. Maar we zien er verder niets van terug. De lasten worden evengoed wel verhoogd, ookal levert het genoeg op voor de gemeente.
Maar ja, het kan toch in Almere…

Marijke 6 augustus 2011 14:01 uur

Ook wij scheiden al het afval. Het plastic zelfs alvoor we de bakken kregen. Bracht mijn man in speciale zakken naar de vuilnisstort.Mijn sigarettenpakjes gaan ook apart: plastic, papier en folie. Maar wij hebben 4 poezen en daar heb je ook behoorlijk afval van. Dat kan niet in de duobak: a. omdat hij te vol wordt; b. omdat hij dan te zwaar wordt en de reiniging hem laat staan met een rode kaart. Oplossing: eens per week naar de stort om de kattenbakkorrels weg te brengen. Toen de bakken elke week werden geleegd was dat niet nodig! En laten we wel zijn: we betalen een behoorlijk bedrag voor de afvalverwerking. Als door het scheiden de gemeente daardoor winst maakt, kan daar best wat van terug naar de belastingbetaler.

Beantwoorden
cirolo 6 augustus 2011 14:16 uur

Ook ik ben een verfande scheider van afval maar kom danig tekort aan de kant van het restafval!!!! ook ik haal de sigarettenpakjes e.d uit elkaar, zelfs de plastic venstertjes uit de enveloppen enz maar is het schijnt NOOIT genoeg te zijn! Ook wij hebben 3 tieners en ik blijf 100x lopen naar de containers om maar te zorgen dat alles gescheiden is, wordt en blijft daar de jeugd het niet zo nauw neemt. de zakken zijn dicht enz enz, de container wordt regelmatig gereinigd zowel door onszelf als het container reinigingsbedrijf maar…………… de stank en het ongedierte blijven. Als je de extra zakken erop legt of ernaast zet worden ze NIET meegenomen! Waar moeten we die dan laten???? die ook maar zelf afvoeren naar de vuilverwerking net als het chemisch afval en het grof vuil, want je moet soms weken wachten voor ze het komen halen op afspraak met tot gevolg dat het overal en nergens gedumpt wordt.
Ik kom oorspronkelijk uit Zwolle en daar werd wekelijks ALLES opgehaald en zelfs voor het (klein) chemisch afval kwam regelmatig een wagen langs of stond hij op een vaste plek waar je het af kon geven.
En in Rotterdam is het helemaal tegenovergesteld daar wordt NIETS gescheiden!!!
RAARRRRRRRR.

Beantwoorden
lara 6 augustus 2011 14:19 uur

Goed van jou dat je naar de gemeente bent gegaan, dank daarvoor! Jammer alleen dat ze niet mee willen werken door erover na te denken om de groene bakken weer 1x in de week te legen.
Leuk al die cijfers en grafiekjes maar de praktijk wijst uit dat het niet werkt, ookal doe je alles goed scheiden!Las iemand over bleek erin gooien, ook al geprobeerd, helpt niet tegen stank en beestjes. Wat wel schijnt te helpen is weer geld uitgeven en de containerreiniger in te huren, tja zo blijf je bezig…..Ik vind het prima om mee te helpen wat te doen voor het milieu maar dan moet de gemeente er ook wat tegenover stellen en zorgen dat ik niet met stankoverlast voor mijn deur zit.
Ben erg blij met de afvalcontainers 2 straten verderop, daar verdwijnt ook het nodige in, sorry buren maar ja, mijn bak zit dan vol :-(Succes met je petitie, hoop dat het werkt!

Beantwoorden
Nellie 6 augustus 2011 14:36 uur

Hallo allemaal,
Ook wij kregen plasticbakken in de straat,de straat is onderverdeeld in boven en benedenwoningen.Dus op de weg naar voordeur stonden er 6 op een rij.Grappig als je bij de gemeente werkt maar niet voor de deur.In het weekkrantje werd gezegt:zet u ze aub in de achtertuin.Dat gaat bij ons niet op,daar het om een balkonnetje gaat.Wat schets onze verzaging er word een grote container op de hoek geplaats vh plasticafval.Helemaal goed,maar waar gaat het extra geld naartoe vh brengen en ophalen van onze containers.En het in plasticzakjes doen tegen de stank is toch ook niet mileubewust.Ze moeten er ook een papier en glasbak neerzetten is dat ook weer opgelost.Tot slot ben reuze benieuwd hoe Annermarie haar containerrijtje er uit vind zien,en vooral ruiken.Heel veel succes

Beantwoorden
Peter 6 augustus 2011 14:37 uur

Zoals wel vaker blijkt hieruit dat de gemeente alleen oren heeft naar hun eigen ideen, ze geven je wel het idee dat jouw mening telt, maar doen vervolgens alleen maar wat zij toch al van plan waren. Ik kan een aantal zaken zo noemen die hier in Almere haven spelen en die ondanks protesten van de bewoners gewoon doorgang vinden want het besluit is allang genomen en de gemeente luistert echt naar niemand. Allemaal theorien en cijfers, maar niet bij de mensen langsgaan om te kijken of hun theorie werkt.
Hekken weg bij de busbaan, moet je als ouder maar zelf opletten zeggen ze, nee de reden is dat er weer op onderhoud bezuinigd kan worden, zwembad haven dicht op zondag, terwijl hier vele mensen gebruik van maken, reden bezuinigingen op sport, maar wel een nieuw bad in almere poort aanleggen, hoezo bezuinigen? Onderhoud aan bestrating op een zo laag pitje zetten dat mensen zelf wat gaan doen, reden geen geld voor, wel geld voor natuurstenen bestrating in het nieuwe stadshart wat zo ongezellig is dat mensen naar omliggende winkelcentra gaan, commentaar genegeerd en gewoon doordrammen, nee deze gemeente geeft alleen om hun eigen ideen en visie dat is mij wel duidelijk geworden zo duidelijk zelfs dat ik er aan denk om deze gemeente te verlaten en op zoek ga neer een woonplaats waar de bewoners echt nog meetellen

Beantwoorden
Joan Duyn 6 augustus 2011 14:39 uur

Bedankt voor al jouw moeite, de inzet en het goed comuniceren met ons.
Goed dat men binnen de gemeente heel veel moeite doet om inzichtelijk te maken waar het probleem ligt. Voor zeer vele bewoners leert de ervaring helaas dat de bakruimte te klein is. Dus merk ik dat mensen in mijn omgeving ook niete xtra dingen in gaan pakken want dan hebben zij nóg minder ruimte.
Totdat de bakken nog maar 1x pr 14 dagen geleegd werden heb ik nooit maden of vliegen gezien bij het
weg zetten van het afval. Afgelopen week heb ik bij ons op de hoek zeker 6 bakken genoteerd waar je door dit te zien, niet prettig van wordt. dat is nog zwak uitgedrukt.
Verder is de lucht bij veel bakken nu niet te harden. Hier komt dus ook ongedierte om af. Er liep in die nacht ook gzellgi een kleine familie ratten die makkelijk tussen de openstaande deksels hun weg wisten te vinden. Want door het gebrek aan ruimte, lijkt een ieder nu de bak noodgedwongen zo vol te proppen dat veel deksels niet dicht kunnen.
Al jaren brengen wij glas weg, scheiden wij papier etc. en verpakken wij etenswaren e.d. voordat het de duobak in gaat.
Nooit is de straat zo aangetast als het nu is bij de bakken als je er langs loopt en de bak weg zet en ophaalt.
De theorie komt dus niet overeen met de praktijk. Natuurlijk kunnen mensen nog beter hun best doen maar het neemt het probleem van te weinig ruimte in de groene afvalbakken niet weg!!!
Zeker niet als je een gewoon gezin hebt.
Wat gebeurt er nu om mij heen: veel mensen gebruiken chemicalIén om zowel de lucht als het ongedierte buiten hun bak te houden. Zelf spuit ik mijn bak na het leeg halen zowel aan de binnen-als buitenkant in met insectide. Ik heb geen zin om door het “erven van de maden”bij het leeg halen van de pakken, dit in mijn tuin of schuur te krijgen.
Kortom: wij gaan dus plastic zakjes, chemicaliën etc. gebruiken om de gemeente het predikaat milieubewust-zijn te geven.
Eeen beetje de omgekeerde wereld.
Veel kan m.i. voorkomen worden door de blauwe bak door de gemeente te laten bestemmen als bak voor het huishoudelijk afval (er kan meer in) en de groene bakken voor resp. “groen afval”en plastic aan de kant waar nu het huishoudelijk afval zit.
Als men dit zou doorvoeren, komt men volgens mij tegemoet aan het (terechte) uitgangspunt van de gemeente voor scheiden van afval én de behoefte van de Almeerse bewoners om voldoende ruimte te hebben.
Voorts moet de gemeente zich eens gaan realiseren dat veel mensen geen auto hebben om het overgebleven vuil weg te brengen. Dat geldt ook voor het groene afval. Sommige bewoners kunnen/mogen geen auto rijden en veel mensen hebben geen rijbewijs omdat zij ooit dachten dat dit milieubewust leven was. Nu worden juist de meest milieubewuste mensen nog eens extra in hun hemd gezet.
Dus laat de gemeente wél svp goed luisteren naar de ervaring van bewoners en niet alleen hun theoretische kennis verspreiden.
In de ruimte in onze bak: gezin en 2 katten past écht niet al het afval van 14 dagen. En wij scheiden dus al jaren afval: op de goede manier!

Beantwoorden
Angelo 6 augustus 2011 15:15 uur

We waren 1 keer vergeten de bak bij het verzamelpunt te zetten, nou dan ben je mooi zuur, dan moet je dus 4 weken met een halve bak doen…

Beantwoorden
Hans 6 augustus 2011 15:27 uur

Op de website van de gemeente staat dat je bioafval in gesloten plastic of papieren zakken mag doen: http://www.almere.nl/leven_en_werken/milieu_en_beheer/afval/Bioafval.
Dat voorkomt in elk geval een groot deel van de overlast van vliegen en maden en de bak blijft lekker schoon.De uitkomst van het gesprek met de gemeente laat weer duidelijk zien dat ambtenaren alleen in cijfers en grafieken interesse hebben; niet hoe iets in de praktijk werkt.

Beantwoorden
Nico 6 augustus 2011 15:29 uur

Wij zijn een gezin met maar 1 kind.Ook wij hebben zo nu en dan moeite om de 2 weken door te komen met de bak.
Nu zou je denken dat je al het plastic zo maar in de plastic bak kan gooien en alles van papier en kerton in de papierbak. Niets van waar. Er zijn genoeg uitzonderingen die daar dus niet in mogen omdat het geen recyclebaar afval is. Neem de nieuwe type melkpakken bijv. Mag niet in de papiercontainer.
Nu werk ik wisseldiensren en ben dus veel van huis. Als mijn werkschema gunstig is hebben we minder afval doordat ik thuisminder verbruik en werkt het prima anders niet. Tevens zit de bak soms zo vol dat het er werkelijk ingepropt zit met gevolg dat de container voor 3 kwart geleegd is en we een nog grotere uitdaging hebben om aan het eind van de volgende 2 weken te komen. Wat het GFT betreft daar hebben we geen problemen mee. Mits we moeten snoeien of zo maar ja ach. Buiten dat vind ik het een behoorlijk ruimte wat in gebruik is om 3 containers in je tuin te hebben. in de achtertuin komen ze niet vanwege de stank. In de voortuin dan maar. Hebben alleen de passanten last van de stank. Hij wordt wel geleegd door de Container service. Maar ook dat is door de nieuwe manie van gebruiken minder geworden. Was 1x per 3 weken. Nu nog maar 1x per 4 weken. ik weet nog dat er sprake was van een proefperiode van 2 maanden toen we ze kregen. Uiteraard rond de winterperiode zodat stank en beestjes niet een groot probleem is. Echter heb ik nooit meer iemand gehoord die heeft gevraagd hoe het beviel. Nu iedereen er iets over te zeggen heeft komen ze alleen maar met theorien. Beetje jammer. Ga eens mee met de vuilophaaldienst en kijk hoe het er bij staat. Zal het nog veranderen? Het is politiek dus zal wel niet.

Beantwoorden
Marry van Dijke 6 augustus 2011 15:30 uur

Uiteraard verdedigen ze hun eigen beleid. Het is niet zo moeilijk om die redenatie te volgen. Maar ik heb niet in elke kamer in mijn huis een afvalsorteerperron. Als ik in de badkamer een lege fles van shampoo heb gaat die gewoon in het prullenbakje in de badkamer, en als die vol is ga ik niet de lege shampoflessen en tandpasta tussen het vuile maandverband en de wattenstaafjes uitpeuteren. In de babykamer gooi ik de lege zakjes van pampers en pamperdoekjes, labels van nieuwe kleding en dergelijke gewoon tussen de pampers. Ook hier ga ik later niet voor mijn container in de stront vissen om het plastic eruit te halen. Evenmin ga ik per kamer meerdere vuilnisbakken aanschaffen om dit probleem op te lossen. Zwanger van de 2e, met een kleine peuter, een huishouden en een fulltime managementfunctie heb ik ook geen tijd om elk rommeltje apart weg te gaan gooien in de container voor de deur. Flessen gooi ik ook in mijn vuilnisbak, omdat ik er simpelweg geen tijd meer voor heb om ze allemaal naar een glasbak te gaan brengen. Wat willen ze nu eigenlijk in dit land? Als ik thuis zat met een uitkering had ik misschien wel de tijd om dit allemaal te doen. Ik snap de overheid niet zo. Ik doe mijn best, maar afval 100% thuis scheiden kan gewoon niet. Zeker niet in zo’n duobak. Door het kleine vak voor huisvuil gooi ik noodgedwongen ook nog huisvuil bij het GFT afval….. Ze kunnen er gewoon niet omheen vind ik….. Gemeente Almere: Doe er in godsnaam iets aan!

Beantwoorden
Nico 6 augustus 2011 15:37 uur

Mag ik hier nog aan toevoegen dat ik nog nooit zoveel vliegen in huis heb gehad tov voorgaande jaren?
En dan doe ik mijn keukenraam al een stuk minder vaak open omdat mijn containers er onder staan.

Beantwoorden
John 6 augustus 2011 16:26 uur

Jammer dat bewoners alleen maar kijken naar hun eigen, geen tijd om te scheiden, te druk, te veel tuin afval en dat soort. Als je wilt ,kan een hoop. maar dan moet je wel willen. Het lijkt er verdacht veel op dat men een reden zoeken om hun eigen gemakzucht of onwil te verdedigen. Men zoekt het o.a in het niet genoeg ruimte hebben voor tuin afval. Mijn vraag is dan, heb je het gehele jaar dan tuin afval, of alleen maar voor een paar keer. Ik neem aan dat je maar gemiddeld 2x per jaar je heg aan het snoeien bent. Grote melk containers kan je ook de bovenkant er afhalen en dat vullen met ander afval, of gewoon plat maken. Of is dat té moeilijk of kost dat téveel tijd ?. Het probleem is veelal, dat hoe meer ruimte hebben, we het steeds maar voller maken, en er dan achter komen dat we nog meer ruimte nodig hebben. Misschien moeten we met zijn allen denken aan oplossingen bij ons zelf , en minder klagen op de gemeente. Tenslotte creëren wij zelf de vuilnis, en niet de gemeente

Beantwoorden
Nydia 6 augustus 2011 17:06 uur

Laat Almere een gemeente worden waar de Burger in ere wordt gehouden, door simpelweg naar onze ervaringen te luisteren…
Al die grafieken hebben ook de CRISIS niet kunnen voorkomen.
Het gaat erom te luisteren naar ‘common sense’.
Grafieken hebben hun beste tijd gehad en zijn overgewaardeerd. Gemeenteraad: met de grafiek in de hand betekent nog niet dat je intelligenter met de situatie omgaat!

Beantwoorden
Sandra 6 augustus 2011 17:16 uur

Ik doe de afval in afgesloten vuilniszakken maar desondanks toch last van (fruit)vliegen e.d en sneller last van stank nu de duobakken om de week worden geleegd.

Beantwoorden
Nydia 6 augustus 2011 17:19 uur

De verpakkings industrie hoeft niet elk jaar meer winst te maken. Dan hebben de huishoudens ook minder afval.Dus 1x per week de duo bakken ophalen, tot de mentaliteitsverandering bij de gesubsidieerde grote vervuiler industrie heeft plaatsgevonden. Dan heeft de kleine vervuiler minder afval.
Als je ziet hoe veel mensen bewust omgaan met hun afval dan kan je erop vertrouwen dat er terecht geklaagd wordt over een keer ophalen in de twee weken. HET VOLDOET NIET ..
PSIn Amsterdam werd er tot 3 jaar geleden 2 x in de week afval opgehaald.

Beantwoorden
Irma 6 augustus 2011 17:38 uur

Ik ben het met de Gemeente eens dat het een stúk scheelt als je je afval goed scheidt… in de rest-afvalhelft heb ik ook geen problemen. Maar wat ik mis in de motivatie van de Gemeente is dat ik – door het maar eens in de 2 weken legen van de duobak – nog maar de helft van het GFT-afval kwijt kan vlg met voorheen. En dáár zit mijn probleem. Ik red het nét met mijn vier cavia’s (eens per 5 dagen verschonen van de kooi) + keuken-gft, maar dan kan ik geen tuin-gft meer kwijt. Dat betekent dus – zeker in voorjaar t/m najaar – elke paar weken naar het recylcingperron rijden óf tegen de regels (en eerlijk gezegd ook mijn principes) de restafvalkant van de duocontainer “misbruiken” voor GFT-afval… vertel mij maar wat minder milieu-onvriendelijk is!

Beantwoorden
Sacha 6 augustus 2011 17:40 uur

Hier in huis wordt alles heel goed gescheiden. Binnen hebben we 4 afvalemmers staan. GFT – Plastic – Papier – rest.
Zelfs de kleinste papiertjes of plastic verpakkingen worden gescheiden. Dus zou het bij ons dus goed moeten gaan qua ruimte in de groene bak. Helaas… ik moet stadsreiniging teleurstellen. Dat lukt dus niet.
Want er gaat elke week nog een zak naar het recyclingperron. Het GFT kunnen we al helemaal niet kwijt (ook vanwege de huisdieren).
De bak is meestal nauwelijks te verplaatsen de dag voor het legen. Voor het verplaatsen zijn wel een paar spierballen nodig. Beter scheiden is dus niet de remedie! (in ieder geval niet in ons huishouden)

Beantwoorden
Marina 6 augustus 2011 21:34 uur

Mensen,kom eens achter dat bureau vandaan,met die “mooie statestieken” en probeer eens mee te denken met de burger, het is een grote schande,hoe die blauwe bak je strot is ingedauwd. Het wordt niet eens gevraagd nee gewoon gedaan, want wij nederlanders accepteren alles maar. Maar net wat de voorgangers tikken, zien we eigenlijk nog wat compensatie terug in euro’s.Zalvast wel niet want dan weten ze wel wat anders te bedenken, waar voor je moet betalen. Maar de slogan zegt het al IN ALMERE KAN HET nou dat klopt ook precies.Dan hebben we nog de oudervandagen, hoe moeten die hun bak wegkrijgen.die zit ook vol die is niet weg te krijgen voor die arme mensen.De gemeente is goed bezig niet dus.

Beantwoorden
Linda 6 augustus 2011 21:45 uur

Gister avond net zoals de rest van de buurt, de vuilnisbak maden vrij gemaakt! gatverdamme, het gaat hier niet om het afval scheiden of het geld maar om de hygiene!!!

Beantwoorden
Kees van der Steen 6 augustus 2011 22:08 uur

Het is gewoon je reinste onzin wat de heer P.A.(Peter)Wilders en/of de heer L.(Louis)Meents van de Stagsreiniging Almere U op de mauw gespeld hebben.
Nogmaals het is een grote leugen.
Ik heb voor U een E-mail (briefwisseling) tussen mij en Stadsreiniging Almere en daarin beweren ze,
L(Louis) Meents exact hetzelfde, zoals beter scheiden, zakjes tegen de stank, 60% plastic afval??? etc.etc.
Voor de goede orde, ik voorzag deze problemen al vlak voor de invoering van de blauwe container en het 2x per maand legen van de groene container.
Wat nu gebeurd kon een ieder zien aankomen.
Het is gewoon een verkapte BEZUINIGING!!!
Zolang er in Almere met containers vuil wordt opgehaald doen wij het ORGANISCHE afval al in stevige plastic zakjes tegen rotten en tegen de STANK.
Ons gezin bestaat uit slechts 2 personen en toch komt het regelmatig voor dat wij niet genoeg hebben aan de inhoud van de groene afvalbak gedurende 2 weken.
Dus nogmaals het is op zijn Hollands gezegd gewoon gelul van stadsreiniging.
Stadsreiniging zit gewoon opgescheept met een GEMEENTERAADSBESLUIT cq een besluit van het COLLEGE van Almere.
Het is toch van de dolle dat op dagen dat de blauwe container wordt opgehaald de heren vuilophalers voor dag en dauw komen om de rest van de dag te flierefluiten en op dagen dat de groene container wordt geleegd je pas halverwege de middag aan de beurt bent omdat op die dagen de heren voor twee moeten werken.Ik ben van mening dat de GEMEENTERAAD cq het COLLEGE van Almere dit onzalige besluit om de Groen Containers maar 2x per maand te legen moet terug draaien
Daarvoor moeten wij (de burgers van Almere) niet zijn bij STADSREINIGING want dat zijn slecht ONDERKNUPPELS en UITVOERDERS van richtlijnen van het COLLEGE van B&W van Almere.
De aanhouder (dat zijn wij de burgers) zal moeten winnen door deze aktie i.p.v.te stoppen juist te verheviggen. En als alle akties niet tot resultaat (1 x per week legen van de Groene Container)gaan leiden stel ik voor om dan ook de BLAUWE CONTAINERS TE GAAN GEBRUIKEN VOOR HET ORGANISCHE EN ANDER RESTAFVAL !!!
Wie (de gemeente Almere) niet horen wil moet maar voelen.
P.S.
Ik laat mij niet door de gemeente Almere op verdere kosten jagen door:
a) de containers te gaan bespuiten met een spray tegen de stank
b) extra kosten te maken voor container reiniging of
c) als een veredelde taxi chauffeur met afval te gaan rijden naar de afvalperrons!

Beantwoorden
erna 7 augustus 2011 14:49 uur

ik ben het helemaal met u eens dit is echt te gek voor woorden om dat vrouwtje wat het opneemt voor ons Almeerders zo in de zijk te nemen, ik hoop dat er een jurist onder de mensen zit die de petitie heeft getekend en voor ons in de bres wil springen want hoe lief ze ook is ze lullen haar onder tafel,ik geloof dat we allemaal maar de plastickbak gewoon echt allemaal masaal, als groene bak moeten gaan gebruiken.ooh ik kan me ze kwaad maken hier om.

Maris 8 augustus 2011 10:14 uur

Bedankt voor je steunende e-mail. Samen moeten we het doen, ik heb alleen de eerste stap gezet. Ik ga kijken waar het naartoe gaat en doe mijn best en anders moeten we samen maar wat gaan ondernemen!

Dennis Montanari 7 augustus 2011 10:52 uur

Ik ben het zo eens met je ideeën en eerlijk gezegd verbaasd het me niks dat Stadsreiniging met tabellen en grafieken op de proppen komt om jou (en ons) ervan te overtuigen dat het ‘echt wel kan’……Het gaat namelijk niet om ONS (als inwoners van Almere) maar om HEN (Stadsreiniging en Gemeenteraad) want de ‘hele grote winst’ die ermee behaald wordt komt ONS niet ten goede (wat ons wel beloofd is in de brieven van de gemeente) maar komt linea recta in de HUN kas ! Nog een manier om over onze rug (we betalen immers zo’n beetje overal belasting en ‘rechten’ voor) geld te verdienen dat op HUN manier besteed kan worden…… Laat ze maar eens laten zien wat het dan opbrengt en waar dat geld aan besteed wordt. Volgens de Wet Openbaarheid van Bestuur hebben we daar recht op ! Wij hebben uit protest (een milieustraat in je tuin zonder er zelf beter van te worden) de extra containers geweigerd en op laten halen door de gemeente. Misschien zouden meer mensen dat moeten doen want het milieu-idee ondersteunen wij van ganser harte maar om afval gescheiden in te zamelen zodat de gemeentekas gevuld blijft voor etentjes en uitstapjes van de bedenkers evan dit alles daarvan walg ik !Ik ben zeer benieuwd hoe de gemeente gaat reageren en mochten we daar bakzeil halen dan moeten we gewoon naar de provincie !Heel veel succes en ik blijf het volgen…….

Beantwoorden
karin kunzel 7 augustus 2011 13:49 uur

Ik ben expres meer melk uit plastic 2 literpakken gaan drinken, om zo meer ruimte in de groene bak te krijgen. Ik gooi alleen tuinafval bij de gft en dus heb ik al die jaren geen last van stank in de groene bak. Dit doe ik omdat ik weiger een hoop geld en/of tijd te besteden aan een bakkenreiniger. Het kost allemaal al genoeg en ik ben het volledig eens met Kees van der Steen. Heerlijk dat iemand goed lik op stuk geeft. We pikken allemaal veel te veel van d3e gemeente Almere. Wat hen betreft ben ik Almere vaak zat. We zijn burgersvan de stad maar zij denken dat we bij hen op school zitten en konstant opgevoed moeten worden.
En waar om heb geloof ik niemand het over de containers in benedenruimtes van flats waar iedereen volle
vuilniszakken met ongescheiden afval in gooit

Beantwoorden
Ferry 7 augustus 2011 14:03 uur

Wij, gezin met 2 kinderen en 2 volwassenen, 1 kat en 1 cavia hebben te weinig aan eens in de twee weken legen van de groene bak. Na 1 week is de bak overvol en rijden dan met elke volgende vuilniszak maar naar het afvalpërron in de Literaturwijk. Wij scheiden het aval over de twee bakken maar wij redden het echt niet. Met als gevolg vieze luchtjes bij de voordeur en vliegen. Ook ik ben benieuwd waar de winst wordt gehaald met het huidige regime en waar het geld blijft dat “overblijft”.
Ga door met deze aktie en ik hoop werkelijk dat aan deze onzin een einde komt.FERRY

Beantwoorden
Angelique 7 augustus 2011 14:18 uur

Ik zou al blij zijn als we de groene bak mogen gaan gebruiken voor papier en plastic en dan de twee blauwe bakken voor GFT respectievelijk restafval. En dan de blauwe bakken wekelijks en de groene tweewekelijks legen. Dat papier en plastic gaat het minst hard en stinkt een stuk minder, zeker in de zomer!!!

Beantwoorden
André 7 augustus 2011 15:52 uur

Heb altijd al mijn twijfels gehad over het scheiden van plastic van restafval en dat werd bevestigd door de informatie die ik al een tijdje geleden vond op de website inoverheid.nl:http://www.inoverheid.nl/artikel/nieuws/1954607/gemeenten-achteraf-scheiden-plastic-afval-is-beter.html Het is gewoon weer zo’n onzalig idee geweest. Als ik na 2 weken in m’n plastic container kijk zie ik een bodempje plastic liggen en dan vraag ik mij wel eens af hoe lang ik plastic moet scheiden om die enorme blauwe container bij elkaar te recyclen. Onbegonnen werk. Bovendien is het ene plastic het andere niet dus zal sowieso een deel van wat wij met z’n allen moeizaam scheiden uiteindelijk toch in een verbrandingsoven terecht komen. Zo zie je maar weer dat je bent overgeleverd aan ondeskundig bestuur van de lokale overheid bestaande uit goedwillende amateurs en uitgerangeerde ex 2e kamerleden en ministers (die bovendien nog eens azen op andere baantjes omdat ze met plebs als burgers eigenlijk niets te maken willen hebben) Adri 1e kamer Annemarie Amsterdam.Het argument van geld besparen (winst maken) klinkt leuk maar zullen wij als Almeerse burgers niet veel wijzer van worden aangezien de politiek hier over beslist. Almere kennende zal deze “winst” wel weer gebruikt worden voor hobby’s van vergankelijke wethouders die zullen uitmonden in tot mislukking gedoemde projecten. Denk hierbij aan het verrijdbaar podium (nu schroot) en de Esplanade (jaren en tonnen euros verder dan toch maar bedekken met asfalt wat ze meteen al hadden moeten doen). Nee, wat dat betreft moet je je maar geen illusies maken. Dat geld zien we echt helemaal niets van terug! Om toch nog wat constructiefs aan deze discussie bij te dragen zou ik de gemeente het volgende willen adviseren (vrijblijvend, kost geen cent).Ga gewoon weer terug naar het oude systeem van 1 keer per week de duobak legen en gooi bij de laatste ophaalronde voor plastic de containers ook in de recycling. Doe wat andere verstandige gemeenten doen en scheidt plastic achteraf wat gewoon 3 tot 4 keer effectiever is als het laten scheiden door ons burgers.

Beantwoorden
Richard 7 augustus 2011 18:44 uur

Goede actie, ik mag hopen dat de initiatiefneemster van de handtekeningactie zich niet laat afschrikken.
Indien deze actie tot geen resultaat zal leiden, en Mariska de handoek in de ring wil gooien, wil ik Mariska vragen de mailadressen over te dragen.
Ik wil hier graag mee doorgaan en dan maar iets harder.
Wellicht alle blauwe containers, of het restafval wat niet meer past voor het stadshuis dumpen
Laten we nu eens actie gaan voeren, en zoals
de Grieken niet zomaar alles slikken.

Beantwoorden
Maris 8 augustus 2011 10:13 uur

Ik doe mijn best en laat me niet zomaar uit het veld slaan hoor. Mocht ik het opgeven dan klop ik bij je aan! Bedankt voor de steun!

Jolanda 8 augustus 2011 22:29 uur

Denk dat als je mensen nodig hebt, er velen zullen zijn die je kunnen ondersteunen, meedenken, helpen, etc. Echt top dat je dit hebt opgezet!!

Jolanda 8 augustus 2011 22:29 uur

Denk dat als je mensen nodig hebt, er velen zullen zijn die je kunnen ondersteunen, meedenken, helpen, etc. Echt top dat je dit hebt opgezet!!

Richard 7 augustus 2011 18:51 uur

Tip: haal bij het aanbieden van de handtekeningen de pers erbij, wellicht hart van Nederland, en alle kranten mailen.
Het is nu toch komkommertijd.

Beantwoorden
Irma 10 augustus 2011 12:54 uur

En Omroep Flevoland… die hebben vást ook belangstelling!

Maris 10 augustus 2011 12:56 uur

Het heeft al twee keer op de site van Omroep Flevoland gestaan, het is op de radio van Omroep Flevoland geweest en het heeft al drie keer in de Almere Vandaag gestaan. Dus dat gebeurt!

daria 8 augustus 2011 15:22 uur

Mijn steun krijg je niet .
We zijn een 4 pers. huishouding met een grote tuin en ik leeg de containers alleen als ze vol zijn, en dat is om de 4 weken. Bij veel tuinafval om de 2 weken.
Het is toch niets nieuws dat de containers in de zomer meer stinken dan anders. waarom nu zo`n ophef?
Gooi het gft in dunne plastic zakjes van de groenteman en zet de container in de schaduw, ver weg van je ingang. Ik heb geen problemen.

Beantwoorden
Elise 8 augustus 2011 19:17 uur

Lieve Maris, ik heb eerder met Mw Jorritsma om tafel mogen zitten. Ze zal je van alles vertellen alleen het nakomen zal ze het niet. Sinds ons gesprek in 2004 weet ik dat zij iemand is die je niet kunt geloven en die alles doet om op te vallen en aandacht te krijgen. Helaas doet ze dat alleen voor zichzelf en niet voor de inwoners voor Almere.Ik zou zeggen, dump je afval bij haar in de voortuin ! Misschien krijgt ze dan genoeg van de maden .. maar zij heeft vast een ondergronds afvalsysteem …

Beantwoorden
Jolanda 8 augustus 2011 22:20 uur

Ik moet zeggen dat wij qua ruimte weinig te klagen hebben. Nu zijn wij met z’n tweetjes en hebben we geen huisdieren, dat scheelt. De plasticbak zit eigenlijk altijd wel goed vol. De duo-bak niet, tenzij we met de tuin bezig zijn geweest. We brengen dan altijd het overige afval apart weg. De “lessen” over het scheiden van afval lijken we dus niet echt nodig te hebben.
We hebben nooit last gehad van maden, vliegen of welk ongedierte dan ook, tot dit jaar… Zo te lezen hebben veel huishoudens hier dit jaar last van. Bij ons (en de buren) waren er eerst de vele vliegen, toen de maden in en onder de bak. Die onder de bak hebben we in een plastic zak gedaan, de zak dicht gemaakt en weer in de bak gedaan. We hebben zout in de bak gedaan (dat zou moeten helpen). Echter, nu kruipen de maden zelfs gewoon de bak uit. Het is te vies voor woorden!! Dit is alleen nog maar bij ons. Ik wil niet weten wat er in de bak bij de buren zit… Ik zie de vliegen er boven zwermen en kan me de rest er zo bij bedenken…
Het lijkt mij in ieder geval heel fijn als in de zomermaanden (wanneer de overlast het grootst en de temperaturen het hoogst zijn) de duo-bakken vaker (elke week) worden geleegd. Dit is tevens een periode dat veel mensen met hun tuin aan de slag gaan en er behoefte zal zijn aan meer plek voor tuinafval. Qua kosten is dit ook een minder grote investering. Als we zo de vliegen geen kans geven om eitjes te leggen in onze bakken/er minder larven uit zullen komen (de tijd tot de volgende ophaaldag is korter, de tijd dat de bak staat te broeien en het afval ligt te rotten is korter, etc), zullen er ook minder vliegen zijn in onze leefomgeving, wat het probleem weer verkleind, etc..
Sommigen vinden het aantal reacties nog klein, vergeleken met het totaal aantal inwoners van Almere. Ik zou zeggen dat de actie gezien de tijd al heel veel reacties heeft gekregen. Daarnaast zijn het vooral de mensen die in een huis wonen de dupe. Deze mensen hebben een container en écht niet allemaal de mogelijkheid om de bak in de schaduw te zetten (gezien de inrichting en/of ligging van hun tuin en/of grootte van hun perceel). Bewoners van flat of appartement werken vaak met het ondergrondse afvalsysteem. Ik denk dat bovendien heel veel mensen hetzelfde probleem hebben, maar nog niet op de hoogte zijn van deze actie. Ik kwam er toevallig achter. Het probleem had ik al wel in mijn omgeving gehoord, maar over deze actie geen woord.
Ik vind het echt top dat je deze actie op hebt gezet! Ik zal de link naar de petitie op FB zetten. Er zijn genoeg mensen die ik ken die hem vast nog willen ondertekenen. Ik hoop dat de gemeente er wat mee doet en dat er in ieder geval meegedacht wordt. Ik ben benieuwd…

Beantwoorden
Maris 9 augustus 2011 12:05 uur

Het is natuurlijk moeilijk heel Almere te bereiken. Het heeft in ieder geval in de Almere vandaag gestaan, twee keer, het is op de radio geweest bij Omroep Flevoland en het heeft daar twee keer op de site gestaan. Verder moeten we het hebben van mond op mond reclame, dus bedankt voor het doorsturen van de link en spread the word! Ik laat de handtekeningen voor de petitie gewoon doorlopen zolang ik die petitie nog niet heb ingediend. Heb de raadsgriffie al wel gemaild, in Almere moet dat via hen om een petitie te mogen indienden, maar heb daar tot op heden nog niets van terug gehad. Bedankt voor de steun. Dat geldt natuurlijk voor iedereen!

Rob 10 augustus 2011 10:09 uur

Ik snap de redenatie van beide kanten.Het klinkt heel plausibel als de Stadsreiniging zegt dat, bij het wekelijks legen van de bakken, mensen minder geprikkeld/gestimuleerd worden om actief te scheiden.
Aan de andere kant begrijp ik ook heel goed als burgers zeggen, we proberen alles zo goed mogelijk te scheiden maar we komen ruimte tekort.Hoe dit opgelost gaat worden lijkt me heel lastig, omdat iemand erop inlevert. Ik hoop daarom dat de politiek er nog eens goed over gaat nadenken.Toen er in het verleden werd gesproken over dit ophaalbeleid, heeft de politiek (was het Mevr. Steunenberg, ik weet het niet meer zeker) dat de financiele winst die hierdoor behaald zou worden, direct zou worden doorgesluisd naar de burger. Met andere woorden, de afvalstoffenheffing zou niet/minder hard stijgen, of zelfs omlaag gaan. Nou heb ik hier vanaf het begin mijn twijfels over gehad en ik probeer het ook in de gaten te houden, want op dit soort punten heeft Almere al vaker zijn/haar woord niet gehouden. Zo is er bijvoorbeeld de inkomsten van hondenbelasting, die in Almere 1 van de hoogste van Nederland is. In plaats van (een deel) van de opbrengsten ook daadwerkelijk voor hondenbeleid te gebruiken, gaat het geld linea recta in de pot Algemene Middelen. Zoiets zie ik ook wel gebeuren met de winst van dit afvalbeleid.

Beantwoorden
Kees van der Steen 10 augustus 2011 12:26 uur

Beste Rob,
We hebben in Nederland 418 ZELFSTANDIGE gemeenten die allemaal hun eigen huisvuil ophaal beleid uitvoeren. Er is geen uniformiteit in Nederland.
Maar noem mij een gemeente in Nederland waar net als hier in Almere al het huis en tuin afval
ex.plastic en papier slechts 2x per maand wordt opgehaald?
En waarom komt er geen evaluatie van het nieuwe ophaalbeleid (1x in de 2 weken legen van de Groen container) Het is heel gebruikelijk om nieuw beleid NA INVOERING op zijn werking te evalueren.
En ook een tevredenheidsonderzoek richting de klanten van de gemeente Almere(stadsreiniging) zou op zijn plaats zijn. Waarom komen de beleidsbepalers daar niet mee?
Zijn ze misschien al op voorhand bang dat zo’n onderzoek het ongelijk van hun beslissing om in 2011 nog maar 2x per maand de Groene container te legen NEGATIEF voor hun gaat uitpakken?
Het zou juist van karakter en durf blijk geven als de gemeente almere(stadsreiniging) zijn fout toegeeft en deze onzalige beslissing terug draait. Dus op korte termijn weer 1x per week de Groen container komen legen.
Almere heeft n.l. een geschiedenis van blunders (ruim boven het gemiddelde van andere gemeenten in Nederland)
Ik noem slechts:
Omniworld,
Rijdend podium op de grote Markt,
Betaald basketball en betaald volleybal,
Popzaal
Centrale stofzuiger in Almere-Stad
etc.etc.etc
Dus het rerugdraaien van het ophaalschema ingaande begin 2011 naar hoe het daarvoor was kan er ook nog wel bij.

Rob 10 augustus 2011 12:42 uur

Beste Kees,ik ben het helemaal met je eens dat er in Almere al meerdere blunders gemaakt zijn. Dat een klanttevredenheidsonderzoek negatief uit zou kunnen pakken en dat beleidsbepalers er daarom niet aan beginnen, ook dat klinkt logisch. Ik ben ervan overtuigd dat er intern geevalueeerd zal worden, maar of daarin een klanttevredenheidsonderzoek zal worden meegenomen, en zo ja, of hier veel belang aan gehecht zal worden, daar ben ik minder van overtuigd. Als blijkt dat de kosten lager zijn met het huidige inzamelschema ben ik bang dat men hier voor gaat kiezen, ongeacht de gevolgen voor de burger. En dat die niet zo plezierig kunnen zijn dat is hier volop te lezen.Wat mij betreft had de gemeente beter kunnen kiezen voor achteraf scheiden. Dan had je
A: het hele schema niet om hoeven gooien en geen extra bakken nodig. Dan had er ook niemand hoeven klagen over stank en maden in de bak
B: uit meerdere onderzoeken is gebleken dat achteraf scheiden zowel efficienter als goedkoper is. Waarom de gemeente voor de huidige oplossing heeft gekozen is mij daarom een raadselJe pmerking betreffende uniformiteit snap ik niet, hoe moet ik die plaatsen in dit geheel?

Rob 10 augustus 2011 12:42 uur

Beste Kees,ik ben het helemaal met je eens dat er in Almere al meerdere blunders gemaakt zijn. Dat een klanttevredenheidsonderzoek negatief uit zou kunnen pakken en dat beleidsbepalers er daarom niet aan beginnen, ook dat klinkt logisch. Ik ben ervan overtuigd dat er intern geevalueeerd zal worden, maar of daarin een klanttevredenheidsonderzoek zal worden meegenomen, en zo ja, of hier veel belang aan gehecht zal worden, daar ben ik minder van overtuigd. Als blijkt dat de kosten lager zijn met het huidige inzamelschema ben ik bang dat men hier voor gaat kiezen, ongeacht de gevolgen voor de burger. En dat die niet zo plezierig kunnen zijn dat is hier volop te lezen.Wat mij betreft had de gemeente beter kunnen kiezen voor achteraf scheiden. Dan had je
A: het hele schema niet om hoeven gooien en geen extra bakken nodig. Dan had er ook niemand hoeven klagen over stank en maden in de bak
B: uit meerdere onderzoeken is gebleken dat achteraf scheiden zowel efficienter als goedkoper is. Waarom de gemeente voor de huidige oplossing heeft gekozen is mij daarom een raadselJe pmerking betreffende uniformiteit snap ik niet, hoe moet ik die plaatsen in dit geheel?

astrid affourtit 10 augustus 2011 15:18 uur

goed initiatief. Ik heb zelf de gemeente ook al eens gemaild, kreeg zelfde antwoord. Ik ben ook keurig alles aan het scheiden, maar ondanks dat wij maar met z’n tweetjes zijn hebben wij ook aan de bak niet voldoende. Ik maak alles zo plat mogelijk, alles in zakjes maar helaas. Heb gelukkig geen last van maden, maar vind het als het iets warmer is (“gelukkig” hebben we een slechte zomer en komt dat niet veel voor) de bak gigantisch stinken, want ja als je je kattenbak verschoond en ook al bind je de vuilniszak driedubbel dicht. Lekker ruiken doet het dan niet meer als dat 2 weken in je container ligt. Vind het ook niet echt bezuinigen wat de gemeente doet. Want op de plastic bak staat de voorkeur de bak vol aan te bieden, dat is bij ons 1 keer in de maand en dan is hij nog niet vol. Dus veel mensen zetten hem of halfvol of 1 keer in de maand buiten, dus de vuilniswagen rijd dan voor de helft van de bakken die dan ook nog eens voor de helft gevuld zijn, hoezo milieubewust. Ik heb toen in mijn mail ook al voorgesteld, iedere week de normale bak en dan bijvoorbeeld de 1e ophaaldag van de maand de plastic bak, hoef je maar 1 keer 2 weken te overbruggen met je normale bak. Maar geloof dat de gemeente zijn/haar ongelijk niet toe wil geven. De vuilnismannen zelf mopperen ook al, die zijn er ook niet blij mee………
Hopelijk komt er een betere oplossing dan zoals het nu gaat!

Beantwoorden
Ron 10 augustus 2011 16:43 uur

Aan afval scheiden wat de groene bak betreft doe ik al niet meer. Wij hebben all ruimte in die bak nodig en komen nog te kort. Plastic scheiden we wel ofschoon maar ongeveer 20 procent van de plastic gerecycled wordt. Bakjes plastic met etensresten e.d. gaan de verbranding oven in. Als de gemeente niet wil luisteren gooi ik een volle zak afval onder in de plastic container en gooi ik plastic er boven op.

D prins 10 augustus 2011 18:37 uur

Ik ben het gezeur met maden en zwermen vliegen zat, ik doe het niet meer, niets meer scheiden gewoon alles in 1 zak en om de dag naar de vuilstort.Heb alles geprobeerd mottenballen onder in de container, zout zelfs chloortabletten niets hielp
Altijd bewegende zakken en container weer madenvrij krijgen werd mij echt te veel.Ik gebruik mijn containers gewoon niet tot het weer gaat vriezen, kan ik weer lekker in de tuin zitten zonder belaagd te worden door zwermen groene vliegen en de ramen en deuren weer heerlijk open.Stinkende containers in de tuin ik kon er niet meer tegen en nu geniet ik weer met de kleinkinderen in de tuin.Dicky

Beantwoorden
Hans 10 augustus 2011 22:16 uur

Heb het zelfde probleem, gezin met drie kinderen. Twee weken rest afval past er echt niet in en dan doen we echt goed scheiden. Waarom zo’n grote bak voor plastic en papier en slechts een halve kleinere container voor rest afval ?
Ik zou zeggen, rest afval iedere week ophalen en plastic slechts 1x in de drie of vier weken, want ondanks goed scheiden zijn die na twee weken niet vol.
Nu kan ik extra naar de vuilstort rijden voor het restafval wat niet in de bak past, dat is lekker goed voor het milieu om zo extra kilometers te maken…..

Beantwoorden
Ambtenaresje 11 augustus 2011 16:07 uur

Ik lees hier vanalles over ‘die stomme ambtenaren’ etc.Welnu, ik ben ambtenaar van de gemeente Almere en ook burger, en ik wil even duidelijk maken dat ik het zelf ook helemaal eens ben met Mariska. Ik ondervind vergelijkbare hinder met het gehalveerde ophaalbeleid zoals hierboven al in geuren en kleuren is beschreven door diverse mensen.
Ik ga dan ook de petitie tekenen.Ik meld het maar even, omdat het jammer is dat men steeds denkt aan “de” ambtenaar en dan ook nog altijd negatief. Terwijl er ook hele leuke en redelijke tussen zitten hoor! ( :-) )

Beantwoorden
Nog een Robin 8 september 2011 15:12 uur

Net klaar met m’n wormenkuurtje…. althans die heeft mijn blauwe bak net gekregen. Flink wat kokend water en wat allesreiniger er tegenaan gegooid en de bak is weer madenvrij. En ik ben weer een uurtje verder in de tijd. Nog even mijn kant op de zaak, 1 keer in de 2 weken je bak legen werkt niet. Ook ik heb aanzienlijk meer last van (groene) vliegen voor mijn deur (ja de bakken staan naast de voordeur) en nu dus (het kon niet uitblijven) een bak vol maden. De bakken sluiten helaas niet goed af en daardoor kruipen vliegen aan de achterzijde van de deksel de bak binnen leggen eitjes in die stinkende bak (ondanks afgeloten huisvuilzakken) en voila! Ik denk dat de gemeente mazzel heeft gehad dat we een hele koele zomer hebben gehad want in het voorjaar stonk het meer dan de afgelopen maanden. Dus bij een hete zomer zouden we denk ik een stanklaag boven Almere hebben gehad waar je braakneigingen van krijgt. Ik heb medelijden met die gezinnen met die poepluiers…. wat een drama moet dat zijn. Afval scheiden prima, leuk als het geld dan ook nog terugvloeit naar de burger maar men moet bij de Gemeente nu echt maategelen nemen (ik heb hierboven genoeg goede ideeën gelezen), voordat kakkerlakken, muizen, ratten en ander ongedierte Almere in hun greep gaan krijgen!

Beantwoorden
Angelo 9 september 2011 11:37 uur

Zijn er nog ontwikkelingen?, zonde dat de site er een tijd uit lag, dat kostte toch wel stemmen

Beantwoorden
Maris 9 september 2011 16:09 uur

Er is weer een nieuwsbrief gemaild met alle ontwikkelingen!

HD 4 juli 2012 20:33 uur

Ik ben ook helemaal zat van die vliegen. Toen het nog 1x per week ophalen was, was er GEEN vliegen. OMG.

Beantwoorden